De naam Kajak boven gestileerde golven

Handreiking CGT bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis

Handreiking CGT bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis

Handreiking CGT bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis

De handreiking Cognitieve gedragstherapie bij jeugdigen met een licht verstandelijke beperking en een psychische stoornis (gratis te downloaden via deze link of door op de afbeelding hiernaast te klikken) gaat onder andere in op het belang van een goede indicatiestelling, de minimale voorwaarden om van CGT te profiteren, de aanpassingen die nodig zijn in de behandeling van cliënten met een LVB en het belang van een integrale benadering, waarbij de jeugdige, de ouders en het systeem betrokken zijn. Het Stappenplan CGT bij jeugdigen met een LVB (gratis te downloaden via deze link of door op de afbeelding hiernaast te klikken) geeft een praktisch en beknopt overzicht van de stappen: 1. Diagnostiek en indicatiestelling; 2. Aanpassingen CGT bij jeugdigen met een LVB; 3. Monitoring en stoppen met de behandeling; en 4. Alternatieven. Verder wordt er bijvoorbeeld een uitgebreid overzicht gegeven van beschikbare werkboeken CGT, geordend naar psychische problematiek, leeftijd en effectiviteit en zijn er directe links naar websites voor meer informatie.

De e-learning CGT bij Jeugdigen met een LVB en psychische stoornissen die mooi aansluit op de Handreiking CGT bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis is via GGZ Ecademy te volgen (ook via het gratis open aanbod).

De werkgroep heeft het Overzicht CGT-werkboeken, onderdeel van de Handreiking CGT bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis, geactualiseerd (augustus 2023).

Lees hier het interview van Michel van den Boogaard, de voorzitter van deze werkgroep, met Mieke Ketelaars (kennisredacteur van de VGCt) over deze mooie handreiking!

Je kan hier de Engelse samenvatting lezen van het aan de handreiking gerelateerde artikel: An AAIDD-informed framework for cognitive behavioral case formulation and cognitive behavior therapy for young people with mild intellectual disabilities or borderline intellectual functioning. (apa.org)