Working memory characteristics and training possibilities in children with intellectual disabilities and/or neurodevelopmental disorders.
3 september 2024 promoveerde Sammy Roording-Ragetlie op het versterken van potentieel bij licht verstandelijke beperkingen.
Uit haar promotieonderzoek bleek dat het visueel werkgeheugen relatief sterk is bij kinderen met een licht verstandelijke beperking (LVB), terwijl verbaal werkgeheugen vaak een kernprobleem vormt. Verschillen in balans tussen snelheid en nauwkeurigheid van werken, samen met het (on)vermogen om effectieve copingstrategieën toe te passen, dragen bij aan variaties in werkgeheugenproblemen, maar niet aan de ernst van gedragsproblemen.
Hoewel het bewijs voor de effectiviteit van werkgeheugentraining bij kinderen met een LVB en/of neurobiologische ontwikkelingsstoornissen nog niet overtuigend is, tonen interventiestudies verbeteringen in werkgeheugencapaciteit, wat suggereert dat deze kinderen hier baat bij kunnen hebben. Training en coaching-intensiteit spelen hierbij een cruciale rol, gezien de kwetsbaarheid van deze kinderen voor cognitieve belasting en gevoelens van onbekwaamheid. Met name kinderen met mildere stoornissen lijken meer te profiteren van de training. Echter, er lijken geen langdurige effecten van werkgeheugentraining op te treden op gedragsniveau, wat kan wijzen op een discrepantie tussen de ondersteuning en aanpassingen die nodig zijn vanwege neurocognitieve problemen en de onvoldoende ondersteuning of compensatie die door de omgeving wordt geboden.
Sammy Roording-Ragetlie is als Klinisch neuropsycholoog werkzaam bij Karakter kinder- en jeugdpsychiatrie (zorglijn LVB) en programmaleider van Academische Werkplaats Kajak. Daar is zij o.a. voorzitter van de werkgroep Neuropsychologie bij jeugdigen en jongvolwassenen met een LVB.