Kinderen, adolescenten en (jong)volwassenen met een licht verstandelijke beperking lopen een grotere kans op achterstand en scheefgroei in hun ontwikkeling dan normaalbegaafde leeftijdgenoten, hetgeen in ernstige problemen in het eerste (thuis), tweede (school, stage en werk) en derde leefmilieu (vrienden/vrije tijd) tot uiting kan komen. Zij lopen meer kans op alle leefmilieus vast te lopen en ernstige gedragsproblemen en psychiatrische aandoeningen te ontwikkelen. Zij vallen in de zorg vaker tussen wal en schip, omdat de meeste zorg niet bedoeld is voor en toegerust is op het geven van een passend antwoord op de combinatie aan complexe vragen op het gebied van de orthopedagogiek, de psychiatrie en het speciaal onderwijs. Wat het extra gecompliceerd maakt, is dat er tot nu toe geen bewezen effectieve behandelingen voor hen zijn. Toch zijn er steeds meer aanwijzingen dat zij van cognitieve gedragstherapie kunnen profiteren, mits er met hun LVB-profiel rekening gehouden wordt. Wat houden de aanpassingen in? Hoe kunnen deze in de klinische praktijk vorm en inhoud krijgen? Wanneer kunnen die toegepast worden?
Er is inmiddels door de eerste werkgroep CGT bij jeugdigen met een LVB een prachtige handreiking geschreven: Cognitieve gedragstherapie bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis (hier klikken).
Lees hier het interview van Michel van den Boogaard, de voorzitter van deze werkgroep, met Mieke Ketelaars (kennisredacteur van de VGCt) over deze mooie handreiking!
Een deel van de werkgroepleden van de eerste CGT werkgroep geeft sinds 2020 een vervolg aan deze werkgroep. Er wordt o.a. gewerkt aan:
- een overzichtsartikel
- een e-learing CGT bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis
- en de eerste handreiking wordt aangevuld en geüpdatet
- een aanvraag voor de ontwikkeling van een e-learningmodule pre-CGT bij LVB (advisering)
Inmiddels zijn er al weer mooie resultaten te melden:
- Het overzichtsartikel ‘An AAIDD- informed framework for cognitive behavioural case formulation and cognitive behaviour therapy for young people with mild intellectual disabilities of borderline intellectual functioning (MID-BIF)’ is inmiddels online gepubliceerd in het tijdschrift Clinical Psychology: Science and Practice.
- Je kan hier de Engelse samenvatting lezen: An AAIDD-informed framework for cognitive behavioral case formulation and cognitive behavior therapy for young people with mild intellectual disabilities or borderline intellectual functioning. (apa.org)
- De werkgroep overweegt nog om hier een Nederlandse bewerking van te maken
- De e-learning CGT bij Jeugdigen met een LVB en psychische stoornissen is via GGZ Ecademy te volgen (ook via het gratis open aanbod).
- De werkgroep heeft het Overzicht CGT-werkboeken, onderdeel van de Handreiking CGT bij jeugdigen met een LVB en een psychische stoornis, geactualiseerd (augustus 2023). Je kan deze update apart downloaden.